LATIN LITERATURE (MODEL B)
cod. 1004594

Academic year 2012/13
1° year of course - First semester
Professor
Academic discipline
Lingua e letteratura latina (L-FIL-LET/04)
Field
Lingue e letterature classiche
Type of training activity
Basic
36 hours
of face-to-face activities
6 credits
hub: -
course unit
in - - -

Integrated course unit module: LATIN LITERATURE INTEGRATED

Learning objectives

The acquisition of the methodological, literary and linguistic skills necessary for the reading in original language and the interpretation of Latin authors

Prerequisites

Verification of the absence of any formative weaknesses through a preliminary written test consisting of a translation from Latin of a text by an author from the classical age.

Course unit content

Course Title: Vergil in Seneca as dramatist.

Full programme

The course aims to read some extracts from the tragedies by Seneca where you can spot hints at catch allusions to the work of Vergil with reference to the relationship between poets and political power.

Bibliography

1. History of Latin literature (any secondary school Classics textbook edition)
2. Bernardi Perini, G., Traina, A. Propedeutica al latino universitario (excluding chapters VI, VIII, IX)
3. Cicero, Laelius. De amicitia (any edition with Latin text)
4. Virgil, Aeneis, any book (any edition with Latin text)
5. Seneca, De tranquillitate animi (any edition with Latin text)
6. Critical essay of your choice (to be agreed with the professor)

. A. AGNESINI (a cura di), Il carme 62 di Catullo. Edizione critica e commento, Stilgraf, Cesena 2007
. Giuseppina ALLEGRI, Progresso verso la virtus: il programma della lettera 87 di Seneca, Stilgraf, Cesena 2004.
. G.G. BIONDI, Il Nefas argonautico. Mythos e logos nella Medea di Seneca, Pàtron, Bologna 1984.
. Mariella BONVICINI, Le forme del pianto. Catullo nei Tristia di Ovidio, Pàtron, Bologna 2000.
. Silvia CONDORELLI, Il poeta doctus nel V secolo d.C. Aspetti della poetica di Sidonio Apollinare, Loffredo Editore, Napoli 2008
. A. GHISELLI, Catullo, il passer di Lesbia e altri scritti catulliani , Pàtron, Bologna 2005.
. A. GHISELLI (a cura di), Giovanni Pascoli, Crepereia Tryphaena, introduzione, testo, versione e commento. Appendice a cura di Mariella BONVICINI, Cesena 2009.
. A. GHISELLI, Commento alla sintassi latina, Pàtron, Bologna 2012.
. G. MAGGIALI (a cura di), Il carme 68 di Catullo. Edizione critica e commento, Stilgraf, Cesena 2008.
. Alessandra MINARINI, Studi Terenziani , Pàtron, Bologna 1987.
. F. PAGNOTTA, Cicerone e l’ideale dell’aequabilitas. L’eredità di un antico concetto filosofico, Stilgraf, Cesena 2007.
. A. TRAINA, Lo stile drammatico del filosofo Seneca, 4. ed. aggiornata, Pàtron, Bologna 1987.
. A. TRAINA (a cura di), Plauto, Anfitrione, Introduzione, testo, traduzione, Pàtron, Bologna 2012.
. Stefania VOCE, Francesco Petrarca, Africa. Libro 5. Commento a cura di Stefania Voce. - 2. ed. riveduta e ampliata, Stilgraf, Cesena 2008.


7. Monographic material: Promised land: symmetric and non-symmetric aspects of a literary topos (notes and texts provided in class)

Teaching methods

The course consists of lessons and exercises, accompanied by a weekly tutorial.
The exam consists of an oral test on different aspects of the syllabus (having passed the preliminary written verification test).

Assessment methods and criteria

oral exam

Other information

- - -