Learning objectives
1-Knowledge and understanding:
-knowledge of the philosophical and scientific thought of antiquity;
- Reading and understanding of the philosophical texts;
-knowledge of the terminology and the different philosophical methods needed for problem analysis and interpretation of texts;
2- Applying knowledge and understanding
- Production of reports and written tests in a clear, documented and argued, with proper use of the texts;
- Application of knowledge in interdisciplinary areas. Detection of connections of ideas between the history of philosophy, science and other cultural fields;
-reconstruction of cultural contexts with particular attention to the dialectic of the different positions.
Course unit content
The course will cover the theme of medicine in Ancient times.
Bibliography
a) M. DAUMAS ( a cura di ), Storia della scienza , "Universale Laterza" 343/ 347, Laterza, Roma - Bari 1976 ss.
b) A. C. CROMBIE, Da S. Agostino a Galileo. Storia della scienza dal V al XVII secolo, Feltrinelli, Milano 1982 ss.;
c) C. SINGER, Breve storia del pensiero scientifico, "Piccola Biblioteca Einaudi" 16, Einaudi, Torino 1975 ss.;
d) E. J. DIJSTERHUIS, Il meccanicismo e l'immagine del mondo. Dai Presocratici a Newton, Feltrinelli, Milano 1971 ss.;
e) A. R. HALL - M. BOAS HALL, Storia della scienza, Il Mulino, Bologna 1991 ss.
f) R. MAIOCCHI, Storia della scienza in Occidente.Dalle origini alla bomba atomica La Nuova Italia/ Vita e Pensiero, Firenze/ Milano 2000/2010;
g) M. BERETTA, Storia materiale della scienza, Bruno Mondadori, Milano 2002
h) E. AGAZZI ( a cura di ), Storia delle scienze, Città Nuova, Roma 1984, 2 voll.
i) C. MACCAGNI - P. FREGUGLIA ( a cura di ), Storia delle scienze, Bramante, Busto Arsizio 1989;
l) P. CORSI ( a cura di ), Storia della scienza, in Enciclopedia italiana di scienze lettere ed arti. Appendice quinta, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma 1995;
m) M. BALDINI, Storia della scienza e della tecnica dall’antichità al ‘900, Armando, Roma 2000;
n) A. Singer, Storia della Medicina, Einaudi, Torino 2000; o) Ippocrate, L'Antica Medicina, Bompiani, Milano 2000; p) Galeno, Opere, UTET, Torino 2000.
Teaching methods
Lectures, presentations, term papers prepared by individual students or groups and their classroom discussion; any vision of bibliographic material preserved in libraries and related to the course; oral exposure of philosophical positions with public debate.
Assessment methods and criteria
Written essays personal; oral verification of the levels of learning achieved.